lite skoter också

skoter, cross, ski, fashion, karitraa, fyrhjuling, mountain

 

Ska vi passa på att se lite bilder från våra skoter-turer och det där med fyrhjulingen när nu ändå vädret blev som det blev här hemma.
Det vräker ner åt höger och vänster och är rent galet.
Nu vill jag faktiskt ha vår.
Inte snöblandat kaos som får mig insnöad.
Jag vill ha pumps och kunna trippa omkring utan att riskera att halka runt i snöblask.

 

skoter, cross, ski, fashion, karitraa, fyrhjuling, mountain

 

Hur som helst.
Vi tog ju lite turer med de motorburna vidundren när vi var uppe i Branäs förra veckan.
Barnen älskar det och nu när terrängen är så snödjup är det fasansfullt vackert att åka skoterleden fram, går inte att beskriva om man inte upplevt det.  Vi tog varsitt vidunder och varsitt barn och delade på oss där vi var tvungna.
Fyrhjulingar får ju inte åka skoterled liksom.
Men det är alla med på? Inget fuskåkande. Isåfall skämmes.

skoter, cross, ski, fashion, karitraa, fyrhjuling, mountain

skoter, cross, ski, fashion, karitraa, fyrhjuling, mountain

 

Jag måste säga att jag är mera för skoter än den där kolossen ovan som inte alls kändes trygg i den höga lössnön som låg utanför led men medan barnen körde skoter med Fredrik ”lite väl fort” om mamman får tycka, men leenden som gick runt hela huvudet, så fick väl jag köra lite sån då.
Jag är ju sällan den som är den och knusslar om sånt. Men jo, jag känner mig alltid mycket tryggare och säkrare (på min egen förmåga) på skotern.
Det konstaterade jag direkt.

 

skoter, cross, ski, fashion, karitraa, fyrhjuling, mountain

skoter, cross, ski, fashion, karitraa, fyrhjuling, mountain

 

Landskapet är ju helt magiskt. När man kör där i skogen förväntar man sig nästan att Lejonet Aslan eller Herr Tumnus ska komma gående där på slätten. Narnia ni vet. Helt magiskt. Galet vackert. Och sagolikt. Och till och med lite lite läskigt för det kan ju komma varg, tänker jag…
Eller björn…eller ja det kanske det inte kan men en och annan varg håller jag fast vid.

skoter, cross, ski, fashion, karitraa, fyrhjuling, mountain

skoter, cross, ski, fashion, karitraa, fyrhjuling, mountain

skoter, cross, ski, fashion, karitraa, fyrhjuling, mountain

 

När man är där uppe slänger man alla måsten åt sidan. Puts väck bort med er. Man kan inte göra så mycket annat. Vilket är otroligt skönt.
Den här gången avstod jag tom helt från att läsa jobb-mail vilket jag annars är värdelös på att låta bli.

Skönt är det då också att gasa lite där man får gasa så det gjorde jag med Julia bakom mig vilket resulterade i ett stort gigantiskt jubel av lycka.
Lilla fislottan, ska du bli lika farttokig som din mamma tänkte jag och får hjärtklappning.
Jag föddes med en tung högerfot och kommer väl dö med en också kan jag tro.

skoter, cross, ski, fashion, karitraa, fyrhjuling, mountain

 

Två omgångar tog vi skoter och 4-hjuls tur.
Den sista turen som ”bara skulle ta en liten stund så vi skulle åka skidor extra mycket sista dagen” kanske vi ska prata lite tyst om då min man, johodå, jag skyller på honom för det låg inte på min lott att kolla bensinmätaren på det vidunder jag dessutom inte for fram med.
Fyrhjulingen.
Hur som haver.
När man får bensinstopp ute i skogen, dock på skoterled,  eller mera på ”ängen” där vi alltid, i alla tider, testat lite fart.. inser man hur kallt, och ensligt det är där ute. Och att man blir lite handfallen.
Minst sagt. Men att det är tur att det finns vajer och dragkrok på den med fyra hjul.

Man inser dock också att det inte är det lättaste att bogsera en 4-hjuling med en skoter.
Det bör vi notera. Tycker jag. Lite lätt så där i kanten liksom.
”Svårt att bogsera med en skoter….punkt”
När mamman sedan kom med förslaget att ” -Min älskade man tar barnen på skotern och kör till stugan, lämnar barnen inne i värmen, hämtar reservdunken och kör hit, tankar och så kan vi köra hem och jag väntar här med hjulingen så länge…” Då inser man hur ännu kallare det är där ute i skogen, trots att vi då fått upp hjulingen på vägen tack vare en ”erfaren skoterförare” som stannade och hjälpte oss att putta (jag var inte så stark) och att skogen är liiiiite liiiiite halv-läbbig att stå i själv, med en död fyrhjuling, och förfrusna fingrar.
Och jodå, min man frågade både en och två gånger om jag klarade mig, att han skulle skynda sig och allt det där så ingen skugga på honom. Någon måste ju stå kvar och han är den enda som vet var den extra bensindunken stod…

Det man också slås av är att trots att minst 20 bilar körde förbi mig där jag stod intill fyrhjulingen, förvisso inte vinkande och i nöd men ändå, så var det ingen som stannade, ingen saktade ens ner.
Visst är det märkligt.
Jag slänger mig ju på bromsen direkt och vill hjälpa.
Alla är vi olika.
Men som sagt.
Det här behöver vi ju inte prata om tänker jag för det gick ju hyfsat smidigt ändå men bra att ha med i ”protokollet” när jag ska gå bakåt i tiden när jag sitter där om 50 år och undrar hur det var att åka skoter…

 

skoter, cross, ski, fashion, karitraa, fyrhjuling, mountain

 

Frågar man dom här så svarar dom bara entonigt med jubel så dom är inga tillförlitliga. Dom hade lätt kunnat förfrysa både armar och ben och ändå komma ihåg skoterturerna med lycka och glädje.
På den nivån är det.

Men nu har dom lärt sig att stora saker med motor inte är att leka med och i djup snö fungerar ingenting som det gör på barmark.
Man fastnar med benen, man ramlar, man snubblar och man pulsar.
Och stora fartvidunder kan välta.

skoter, cross, ski, fashion, karitraa, fyrhjuling, mountain

 

Härliga dagar.  Trots allt. Så mycket vi gjorde. Så mycket vi upplevde. Så fantastiskt att se barnen uppleva allt detta. Och se lyckan och glittret. Höra lyckan, glittret och bladdret.

skoter, cross, ski, fashion, karitraa, fyrhjuling, mountain

 

Något annat var det igår när jag skulle köra hem från kontoret. Resan Borås – Landvetter tar normalt 30 minuter, den tog igår 1,5 timma. Fruktansvärt kan jag summera.
Jag ringde hem till mannen och grät uppgivet och ville verkligen inte köra en meter till på den där förbannande väg 40.
Där noll sikt var ett faktum, stora blöta snöflingor stormade mot rutan, snörök, man såg inte var vägen började eller slutade, eller hur bred den var, var diket var eller mitt-räcket. Sånt ger mig alltid panik, då kvittar det att jag kör en utav de tryggaste bilarna i Sverige. En stor tung hypermodern och utrustad XC90. Det kvittar.
Den vetskapen flyger ur huvudet och jag tror att jag kör omkring i en gammal Corsa från -88 med framhjulsdrift, sommardäck och manuell låda.
Nej fy tvale rent ut sagt.
Att jag inte ställde bilen och sket i konsekvenserna tackar jag den stora stora Postnord lastbilen för som jag tog rygg på. Hans väl upplysta bakdel var det jag hade som riktlinje. Hade han plöjt ner i  diket hade förvisso jag plöjt efter men hans stora bil var ju tyngre än min så risken var minimal hann jag räkna ut innan jag ringde hem och grät storgråten och tänkte att min stora trygga man skulle komma till undsättning (vilket han gjorde med att prata lugnt med mig)

Idag har det därför blivit hemmakontoret och telefonmöten utan risk att hamna i diket.
Älskar att jobba från hemmakontoret.
Inget som stör eller distraherar. Mängder blir gjort. Punkter bockas av i snabbare takt än inne på kontoret. Tycker ni också det? Eller är ni mera dom som måste ha ett kontor att komma till för att hamna i rätt mood? Jag vet ju att en del har det så. Inte jag…

Idag ska jag dessutom få hår.
Åh har ni hört något så härligt.
Äntligen.
Imorgon är fotograferingen för AMELIA och att framstå som Gollum är ju inte riktigt jag.
Så ikväll:  Hår.

Och imorgon, för att citera nu aktuella Christer Björkman: Är en annan dag…
Ja, imorgon är en annan dag och jag måste erkänna att jag är ohyggligt fjärilsfladdrig i magen.
Fotografen Karin är så fantastiskt duktig och jag är på snudd kär i flera utan hennes tagna foton men jag ska ju leverera också. Ja jösses.
Men jag är också stolt.
Att jag ska få ynnesten att Äga min historia.
Inte att historian eller dåtiden skall berättas av någon annan.
Jag äger min historia och jag ska baskemä förvärva det på bästa sätt.

Kramar

Maja Carlklint

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *